Mióta montizok, azóta vágyok egy minden körülmények között megfelelően használható kerékpárra. Az évek hosszú sora alatt több féle bicó is megfordult alattam, így nagyjából kialakult bennem egy elképzelés a leendő bringáról.
Nálam az univerzális használat azt jelenti, hogy minimális mértékben, de fel tudjak vele jutni a hegyre, de lefelé lehetőleg egy DH bicó teljesítményét nyújtsa. No meg ne legyen túl nehéz.
Mindezt figyelembe véve esett a választásom a Merida One-Sixty-re. Persze több hasonló kategóriás bicó is szóba jöhetett volna, de ez tetszett a legjobban. (a Bikemag és a BikeFun jóvoltából tesztelhettem még prototipus korában) na meg 5 év gari van rá, ami szintén nem rossz.
Tehát alapnak egy 160mm-t mozgó virtuális forgáspontos (Virtual Pivot Kinematic) Merida One-Sixty 3000 vázat válsztottam, M-es méretben. A vázat gyárilag egy Fox Float CTD BV SV taggal szerelik. Jelenleg még ezt is használom, mert nagyjából megfelel az igényeimnek. 3 állásban állítható az odaút csillapítás, Climb, Trail, Descent, azaz: mászás, föl-le tekerészés, lejtőzés. Teljesen jól passzol a váz enduro tipusú felhasználásához.
Hogy elől is kellemes érzés egyen, egy Rock Shox Lyrik RC2 dual air villát választottam a vázhoz. A Dual air rugózás nem gyári megoldás, hanem a Protone olasz tuning cég terméke. Frankón működik, 170mm útból gazdálkodhatok. A csillapító egység is meg van piszkálgatva egy picit. Mivel a bicóval felfelé is tekernék, ezért nem az RC2DH csillapítást tettem a Lyrikbe, hanem a sima RC2-t. Ebben azonban van egy Floodgate nevű cucc, ami segítségével szinte teljesen le lehetne zárni a villát. Nos ezt én nem szoktam, így némi utána járást követően, a Floodgate távozott a csillapító fejből, így még jobb lett a villa érzékenysége de az állíthatósága is megmaradt.
Összességében nagyon szépen együtt dolgozik a Fox taggal.
Ha már nagyjából álmaim bicóját építgettem, gondoltam meglepem magam a régóta áhított alkatrészekkel.
Így került a bringára a Hope Race Evo M4 Stealth fékszett. Sajnos lecsúsztam a nem full fekete tipusról, így utólag az Ebay-ről szereztem zöld Bore Cap-okat („dugattyú csavar”). Így már színben is passzolt a bringára. Mivel a fékek 4 dugattyúsak, én meg nem vagyok túl nehéz, ezért „csak” 180mm-es tárcsákat használok elől és hátul is. Sajnos a Hope csak a gyári versenyzők számára készít zöld alu tartóbakos féktárcsákat, így szétnéztem és találtam más márkából megfelelő darabokat. A Superstar Components nevű angliai cégtől rendeltem meg a zöld tárcsákat és még pár kiegészítőt, mint kormánycsapágyat, első és hátsó agyakat (első: 20/110, hátsó 12/142), fogaskeréksor rögzítő gyűrűt, pedálokat és markolatokat. Természetesen mindet zöld színben, mert már nagyon unom a fekete/fehér/ezüst alkatrészeket.
Felnikből DT XM 450-es felniket használok. 26mm széles, 450g és hegesztett. Pont jó a súlyomhoz és a kerékpározási stílusomhoz. Hátránya, hogy relatíve puha a felni anyaga így könnyebben fel lehet ütni, de cserébe ritkább a felütésből eredő defekt.
Küllőkből is maradtam a DT-nél. 2-1,8-2mm-es tipusok találhatóak a kerekekben, zöld alu anyákkal. Eddig meg vagyok velük elégedve.
Köpenyekből többet is cserélgetek, attól függ, hol bicózom. Általában Schwalbe Nobby Nic 2,4-es EVO Snake Skin-eket használok, de DH-záshoz, vagy bikepark-ozáshoz Maxxis Minion DH F 2,5 ST-t, illetve HighRoller 2,5 60A-t teszek föl. Belsőkből pedig a CST light presta szelepes tipusait gyűröm.
A váltást a Sram új X.0-s Gripshift váltókarjai és első-hátsó váltói alkotják. 2×10-es rendszer, nagyon meg vagyok vele elégedve.
A lánc KMc X10 sl, a fogaskoszorú pedig Shimano XT 11-36-os. Hogy ne eshessen le a lánc, a Truvativ/MRP x-guide terelőt használom.
A hajtómű a kanadai Race Face gyár újjászületett Turbine családjából került ki. (a 90-es évek nagy slágere volt a Turbine hajtómű, szinte minden szakágban) 170mm hosszú és 26/38-as lánctányérokkal szerelték. Pont frankó erre a bringára. A stucni is a Turbine család tagja, 60mm hosszban. Nyeregcsőből egyelőre spóroltam, mert később egy Rock Shox Reverb Stealth-ot szeretnék, addig pedig egy RF Ride került a bicóba.
Kormányból az Answer cég új karbon DH kormányát nyúzom. Azért választottam, mert volt szerencsém az AM változatot kipróbálni és leesett az állam, hogy milyen merev és jó a geometriája. Így gondoltam bevállalom a Protaper DH-t. Ja meg két év garit csak úgy nem adnak egy termékre…
Maradt a nyereg, amiből kényelmeset szerettem volana, így esett a választásom az SDG Bel Air –re.
Szóval a fent említett alkarészekből építtem össze a bicómat. Már az első teszt kör alatt is nagyon tetszett, de ez csak fokozódott a többi tekerés alkalmával. Szerencsére volt alkalmam az Alpokban is kipróbálni a bicót és jelenthetem, hogy nem gond nélkül vette az akadályokat.
Köszönet azoknak, akik nélkül nem ment volna:
–BikeFun: a Merida hivatalos magyarországi forgalmazója
–Boneshaker: az Answer és DT swiss forgalmazója
–Peppe Kerékpár: a Hope fékek forgalmazója
-Pedál Kerékpár Bolt és Szerviz Gyöngyös: az összeszerelést itt végeztem
-Mátrai Betyárok KSE: Nagy Zoltán köszi a Hope Bore Cap tool-t!
–Bikelab, Nagy „Gizmó” Attila: a Race Face termékek forgalmazója
-Bikemag.hu: a prototipus tesztelés lehetősége
Szöveg és képek: Jurecska Mátyás