MBKSE

Norco Atomik 2009 menet tapasztalatok

atomik-2009Május végén, egy szép szombati napon álltam neki összeszerelni a Norco-t. Minden simán ment. Amikor teljesen készen lettem, már alig vártam, hogy kipróbálhassam. Az udvaron nyomkodva már tetszett, de ugye a DH bringákat legfőképpen lejtőzés közben lehet elemezgetni. Mivel aznap nem volt teherautó, ami feljuttasson a hegyre, csak a környéken tudtam rövideket gurulgatni vele. Másnap azonban szerencsém lett és egyszer csak Kékestetőn találtam magam. A jól megszokott Kék + jelzést választottam az első próbaútnak.

Leérve majd’ elsírtam magam az örömtől és fülig ért a szám.

p4pb6945099

Nos akkor részletesen:

Ráülve azt érzi az ember, hogy egy nagyon kényelmes fotelban ül, és végtelennek tűnik a rugóút. Terepen ezt a végtelennek tűnő érzés csak tovább erősödik. Hiába, hogy csak DHX 3 tag van a vázban gyárilag, de szerencsére a sebesség érzékeny (boostvalve) csillapítás rendszerrel nem kell félnem az összekoppanástól. A köves terepet kisimítja szépen. Az első villával könnyen egymáshoz tudtam állítani a rugózó elemeket. A vázon állítható 200/230mm között a mozgás. Először a 230-as állásban próbáltam, de hamar rájöttem, hogy a Mátrában, ahol a legtöbbet használom ezt a bringát, sok a 200 fölötti rugóút. Így áttettem a tagot a 200-as állásba. Azt vettem észre, hogy kicsit puhább lett a mozgás és jobban összhangban áll az első villával.

Tekerés közben lepődtem meg igazán. Az volt a fura, hogy nem himbálózik úgy a bringa háta, mint az előző nagy rugóutas bringáimon. Tekerős pályákon kifejezetten jól lehet a bringával sprintelni. A láncvilla hossza berugózásnál csak kis mértékben változik, így ez is jó hatást gyakorol a tekerhetőségre.

p4pb6974436

Kanyarodásnál egy dolgot kellett megszoknom, mégpedig azt, hogy laposabb a villaszög. Igazából ez annyit jelent, hogy kicsit hamarabb el kell kezdenem ráfordítani az ívre a kereket, de cserébe nagy sebességgel, sokkal stabilabb érzés vele közlekedni. A láncvillahossz közepes, 440mm hosszú, amivel még jól lehet kanyarodni. A középrész magassága állítható, én az alacsonyabb állásban használom, de szerintem lehetne egy kicsit alacsonyabban is, ezáltal a súlypont is lentebb kerülne. Most az alacsony állásban 360mm magasan van a köuéprész. Szívem szerint egy centivel tenném alacsonyabbra, így viszont nehezen ér le a lánctányér a sziklák fölött.

Norco Atomik 2009Amit még feltétlenül meg kell említenem, az az, hogy a bringa mindig arra megy, amerre én szeretném. Nagyon merev a kormányzás, amihez jótékonyan hozzájárul a Fox 40 villa is. Eddig 32mm-es Boxxer-eket illetve 35mm-es 888-at használtam az előző bringáimban és azokhoz képest érzem a különbséget. Eddig még semmilyen terep egyenetlenségnek sem sikerült a kezemből kivennie a kormányt.

p4pb8512232

Ugrás közben is stabil a szerkezet. A trükközgetésekhez nem árt némi sebesség és erő, mivel a bringa kb. 18 kg, illetve elég hosszú is, így a levegőben úgymond lomhán mozog. De mivel nem slopestyle célokra épült, én meg vagyok elégedve vele.

Fékezés közben alig érezhetően keményedik fel a mozgás. Sőt, mondhatnám azt is, hogy szinte tökéletes. Még nem sikerült olyan köves meredek lejtőt találnom, ahol lerázta volna a lábamat a taposó pedálról.

Ami még meglepett, hogy nagyon halkan suhan a bringám. Minden gurulásnál föltűnik, hogy nem csörög, kattog. Ezt könnyű megszokni.

p4pb8515948

Negatívumként három dolgot tudok említeni:

A 190valahány centimhez kicsit rövidnek érzem az M-es vázat, holott a vízszintes felsőcső hossz majdnem 600mm. A nyeregben ülve nem érzem ezt, viszont ha kiállok a nyeregből (és valljuk be egy DH bringán, nem sokat ülnek) akkor már picit rövidnek érzem a pilóta fülkét. Valószínűleg az a gond, hogy a nyeregvázcső szöge nagyon lapos, emiatt a nyereg kiemelve egyre hátrább csúszik. Szóval lehetne még egy 1cm-el hosszabb a bringa eleje.

1

A második „belekötni” valóm a 68mm széles csapágyház. Illett volna rá legalább egy 83mm széles középrész, hiszen hátul is 150mm széles a váz.

A harmadik negatívum a rugózó egység. Nem a gyári taggal van gond, hanem azzal, hogy sok másféle tag nem fér el a vázban. Ha DHX5-öm lenne és a 230mm-es állásban, használnám a vázat akkor a propedal tekerentyűk belevernének a vázba. A 200-as állásban ez a probléma nem jelentkezik. Szóval érdemes belepróbálni a tagot, ha mást tennél bele, mint a gyári. Azt biztosan tudom, hogy a DHX RC4 nem fér bele, még fordítva sem, mivel a linkben sem fér el a feje. Még annyi kiegészítés, hogy ha megfordítjuk a geometria állítót és a meredekebb/magasabb állásba tesszük, úgy elfér a DHX5 mindkét rugóút állásban, de a DHX RC4 akkor sem fér bele.

p4pb8515974

Összességében nagyon jó bringát tudtam építeni, amellyel a kis hibáit leszámítva teljesen meg vagyok elégedve. Versenyen is sikerült indulnom és nem okozott csalódást, már csak az erőnlétemen kell javítani. A vázon lévő geometriaállítási lehetőségeket nem próbáltam, mivel alapból a leglaposabb, legalacsonyabb verzióban állítottam össze a bringát. Nekem így megfelel.

p4pb8927145

Ja, még valami: a festése első osztályú! Abszolút strapabíró, nem pattog le a festék egy esetleges ütődés esetén és eddig még nagyon megkarcolni sem sikerült.

Tehát akinek egy bombabiztos strapabíró váz kell, amiből nem szaladgál itthon sok darab és tetszenek a fentebb leírtak, az siessen, mivel ha jól tudom, még egy ilyen vázat lehet megvásárolni.

p4pb8927146

Köszönet a segítőknek:

-a Norco Performance Bikes forgalmazójának a BIKELAB-nak és Gizmónak, nélkülük nem lett volna miről tesztet írnom

-a Mátrai Betyárok KSE-nek, akik nélkül nem élvezhetném a Norco támogatást

-Begov Gabesznak és ET Zolinak a Betyároktól, a fényképes dokumentációkért

Írta: Jurecska Mátyás 

Galéria:

 

AddThis Social Bookmark Button

Copyright by MBKSE 2012. All rights reserved. Created by VisioDESIGN

Top Desktop version